U bevindt zich hier: Home / Over ons / Werkplaats

Werkplaats

In onze professionele werkplaats wordt uw fiets snel en vakkundig gerepareerd!  Ook voor onderhoud bent u hier aan het juiste adres..

2012 Theissen Tweewielers Winkel December 232012 Theissen Tweewielers Winkel December 24
 
Doe het zelf tips:


Een lekke band is makkelijk zelf te repareren. Dat voorkomt dat u uw fiets een paar dagen moet missen. Lukt het niet zelf dan staan wij graag klaar om u te helpen. Als het nodig hebben wij zelfs een leenfiets voor u klaar staan.

Banden plakken
- Zet de fiets op zijn kop.
- Steek een bandenlichter tussen buitenband en de velg en wip de band omhoog.
- Haak de bandenlichter vast achter een wielspaak.
- Breng 10 cm verder de tweede bandenlichter aan en zet ook deze vast. Doe hetzelfde met de 3e bandenlichter; de middelste bandenlichter zal nu vanzelf loskomen.
- Steek uw vinger tussen band en velg en maak al draaiend de buitenband van de velg los.

Verwijder het ventiel en draai de moer los waarmee het ventielhuis vast zit op de velg.
Duw het ventielhuis naar binnen, door de velg heen, en trek de binnenband naar buiten. 
Breng het ventiel weer aan en pomp de binnenband een beetje op. Dompel hem onder in een afwasteiltje met water. Begin bij het ventiel en werk stap voor stap de hele band af. 

 U spoort minuscule gaatjes op als u de binnenband onder water extra onder druk zet door er stevig in te knijpen en hem iets uit te rekken.  
 Droog de binnenband rondom het gat af en teken het gaatje af met een balpen. Laat de band leeglopen.  

 Inspecteer met uw vingers de binnenzijde van de buitenband om te zien of er nergens iets scherps doorheen steekt.

- Ruw de binnenband licht op met schuurpapier, ruim rondom het gat.
- Knip een stukje reparatieplakker op maat en verwijder de beschermlaag.
- Breng een dun laagje lijm op de binnenband aan, ruim rondom het gat.
- Laat de lijm even drogen, tot hij niet meer glanst.
- Plak de plakker op de band en duw dit enkele seconden stevig aan.
- Pomp de band weer op en controleer of de reparatie geslaagd is. 

Als u de hoekjes van de plakker afrondt (schaar), verkleint u de kans dat hij op de hoekpunten loslaat. Overigens zijn er ook zelfklevende reparatiestickers verkrijgbaar waarvoor u geen lijm nodig heeft. 

Steek het ventiel weer door de opening in de velg.
Zet het losjes op de velg vast met behulp van het moertje. Leg de binnenband netjes in de velg. 
Door de binnenband eerst een klein beetje op te pompen voorkomt u dat u hem per ongeluk gedraaid in de velg legt. 
Duw de buitenband met de hand terug over de velg, beginnend bij het ventiel. Om het laatste stukje over de velg te krijgen moet u met 2 handen gebruiken (naar elkaar toe werken). Draai het ventielmoertje stevig vast en breng het ventiel aan. 
Als de buitenband erg strak om de velg zit, is het lastig om het laatste stukje weer over de velg te krijgen. Als u op die plek wat vet of vaseline op de velg smeert, gaat het een stuk makkelijker. Gebruik nooit bandenlichters om de buitenband weer op zijn plaats te krijgen. De kans is groot dat u daarmee een gat in de binnenband prikt!  

Achterband vervangen
- Leg de fiets op zijn zijkant, rustend op de kettingkast.
- Maak de buiten- en binnenband los van de velg (zie: band plakken).
- Trek de buitenband helemaal over de velg heen, met behulp van bandenlichters. 
- Verwijder de moeren van de wielnaaf. Verwijder de sluitringen, eventuele snelbinders en stangen van de bagagedrager. 
- Klem de vorkuitzetter tussen de achtervork en draai hem aan tot er 1cm ruimte is tussen naaf en vork. Trek voorzichtig de oude band er tussenuit. 
- In plaats van een vorkuitzetter kunt u de vork ook met een koevoet openbuigen. Leg hiervoor eerst een plankje over het wiel, rustend op de velg. 
- Schuif de nieuwe band tussen vork en naaf door.
- Verwijder de vorkuitzetter en zet de naaf en overige onderdelen weer vast.
- Draai de moeren stevig vast.
- Voor het terugplaatsen van binnen- en buitenband, zie: band plakken. 

 Op het moment dat u de band verwisselt staat er veel spanning op de vork. Zorg dat uw handen niet bekneld kunnen raken! 
 
 Stuur en zadel verstellen
- Draai met een steeksleutel de moer van de zadelpen een paar slagen los.
- Door het zadel heen en weer te draaien en gelijktijdig te trekken of duwen, kunt u de hoogte verstellen.
- Draai de moer weer stevig vast. 

De zadelhoogte is goed als u met uw voorvoet de grond kunt aanraken. 
Draai met een steeksleutel de moer van de stuurpen los, zo dat hij 0.5 cm omhoog komt.
Tik met een hamer zachtjes op de moer, zodat de stuurpen naar beneden zakt. Door het stuur al draaiend omhoog te trekken of omlaag te duwen, stelt u de hoogte in. Zet het stuur goed recht en draai de moer weer vast. 
Als het stuur te ver uit het frame steekt, heeft de stuurstang te weinig grip. Let op het merkteken dat meestal is aangebracht. Krijgt u het verhoogde stuur niet meer goed vast, zet het dan weer iets lager.